Wypełnij formularz, a nasz Agent skontaktuje się z Tobą i odpowie na wszelkie pytania.

Gwarancja ubezpieczeniowa jest jedną z czynności ubezpieczeniowych. Stanowi pisemne zobowiązanie zakładu ubezpieczeń (gwaranta) do wypłaty na rzecz beneficjenta gwarancji (gwarantariusza) określonej sumy pieniężnej, na wypadek wystąpienia określonego w umowie gwarancyjnej zdarzenia losowego.

CO WARTO WIEDZIEĆ O GWARANCJACH UBEZPIECZENIOWYCH

1. Co to jest gwarancja ubezpieczeniowa?

Gwarancja ubezpieczeniowa to pisemne zobowiązanie ubezpieczyciela do zapłaty beneficjentowi (czyli podmiotowi na rzecz którego gwarancja została wystawiona) określonej kwoty na jego żądanie i oświadczenie w przypadku gdy dłużnik (podmiot będący jednocześnie wnioskodawcą gwarancji) nie wypełni swoich zobowiązań wobec beneficjenta wymienionych w gwarancji.

2. Jakie zadanie spełniają kontraktowe gwarancje ubezpieczeniowe?

Kontraktowe gwarancje ubezpieczeniowe zabezpieczają inwestora w procesie ofertowania, przygotowania i wykonywania kontraktu na różnych jego etapach od przetargu (gwarancje zapłaty wadium) poprzez realizację kontraktu (gwarancja należytego wykonania kontraktu, gwarancja zwrotu zaliczki) aż do okresu powykonawczego (gwarancja usunięcia wad i usterek).

3. Kto powinien skorzystać z gwarancji kontraktowych?

Każdy przedsiębiorca, który uczestniczy w przetargach w kraju i za granicą lub realizuje kontrakty eksportowe lub krajowe, w których inwestor wymaga przedłożenia gwarancji zwrotu zaliczki, należytego wykonania kontraktu i/lub gwarancji usunięcia wad i usterek w okresie rękojmi.

4. Jakie są rodzaje gwarancji kontraktowych?

Gwarancje zapłaty wadium, zwrotu zaliczki, należytego wykonania kontraktu oraz usunięcia wad i usterek, a w przypadku kontraktów zagranicznych również regwarancje.

5. Kiedy potrzebuję gwarancji zapłaty wadium?

Gwarancja zapłaty wadium (gwarancja przetargowa) umożliwia przedsiębiorcy uczestnictwo w wielu przetargach bez angażowania własnych środków; w pełni zastępuje wadium gotówkowe, które przedsiębiorca musi wpłacić w przypadku udziału w danym przetargu.

6. Do czego potrzebuję gwarancji należytego wykonania kontraktu?

Gwarancja należytego wykonania kontraktu udzielana jest na wniosek przedsiębiorcy, który zobowiązany jest do przedstawienia zabezpieczenia prawidłowego wykonania umowy.

7. Do czego potrzebuję gwarancji usunięcia wad i usterek?

Gwarancja usunięcia wad i usterek udzielana jest na wniosek przedsiębiorcy i stanowi zobowiązanie ubezpieczyciela do wypłaty wskazanej w niej kwoty beneficjentowi na jego pisemne żądanie i oświadczenie w przypadku, gdyby przedsiębiorca nie wykonał lub nienależycie wykonał wynikające z umowy obowiązki z tytułu usunięcia wad i usterek ujawnionych po zakończeniu jej realizacji.

8. Kiedy potrzebuję gwarancji zwrotu zaliczki?

Gwarancja zwrotu zaliczki może być udzielona na wniosek przedsiębiorcy, który zgodnie z umową zawartą z beneficjentem otrzyma zaliczkę na jej realizację. Gwarancja jest zobowiązaniem ubezpieczyciela do wypłaty wskazanej w niej kwoty beneficjentowi, na jego pisemne żądanie i oświadczenie w przypadku, gdyby przedsiębiorca nie wykonał umowy i nie zwrócił w wyznaczonym terminie zaliczki.

9. Jakie ryzyko zabezpiecza gwarancja zapłaty wadium?

Gwarancja zapłaty wadium stanowi ekwiwalent wadium pieniężnego zabezpieczającego zobowiązania przedsiębiorcy wynikające z jego przystąpienia do przetargu.

10. Jakie ryzyko zabezpiecza gwarancja zwrotu zaliczki?

Gwarancja zwrotu zaliczki zabezpiecza wynikające z kontraktu zobowiązanie przedsiębiorcy do zwrotu zaliczki lub jej części w przypadku gdyby przedsiębiorca nie wykonał kontraktu.

11. Jakie ryzyko zabezpiecza gwarancja należytego wykonania kontraktu?

Gwarancja należytego wykonania kontraktu zabezpiecza wynikające z kontraktu zobowiązania przedsiębiorcy w przypadku gdyby przedsiębiorca nie wykonał lub nienależycie wykonał kontrakt.

12. Jakie ryzyko zabezpiecza gwarancja usunięcia wad i usterek?

Gwarancja usunięcia wad i usterek zabezpiecza wynikające z kontraktu zobowiązania przedsiębiorcy z tytułu usunięcia wad i usterek ujawnionych w przedmiocie kontraktu w okresie powykonawczym.

13. Ile kosztuje gwarancja?

Koszt gwarancji ustalany jest indywidualnie i zależy przede wszystkim od sumy gwarancji, terminu jej obowiązywania, wyniku przeprowadzonej oceny ryzyka oraz złożonych zabezpieczeń. Składka z tytułu gwarancji obliczana jest jako iloczyn wyliczonej na podstawie powyższych parametrów stawki oraz kwoty objętej gwarancją.

14. W jaki sposób opłacę składkę?

Składka opłacana jest jednorazowo z góry za okres trwania gwarancji przed wydaniem oryginału dokumentu gwarancji przelewem na konto bankowe.

15. Na jaki czas może być udzielona gwarancja ubezpieczeniowa?

Maksymalny łączny czas na jaki może zostać udzielona gwarancja ubezpieczeniowa związana z daną transakcją bazową (przetargiem/ kontraktem) zależy od jej rodzaju. W przypadku gwarancji zapłaty wadium okres ten nie może przekroczyć 6 miesięcy, dla gwarancji zwrotu zaliczki 18 miesięcy, dla gwarancji należytego wykonania kontraktu 60 miesięcy, dla gwarancji usunięcia wad i usterek – 48 miesięcy, a dla gwarancji łącznej (tzw. 2 w 1 czyli gwarancji należytego wykonania kontraktu i usunięcia wad i usterek) do 72 miesięcy.

16. Czy w okresie obowiązywania gwarancji mogę zmienić jej warunki?

Ponieważ w trakcie realizacji kontraktu mogą się pojawić nowe, istotne okoliczności, w związku z tym przewidziana jest możliwość zmiany warunków gwarancji.

17. Jakie kraje realizacji kontraktu może objąć gwarancja?

Udzielane są gwarancje na realizację kontraktów realizowanych w Polsce jak i za granicą w ponad 100 krajach świata.

18. Co muszę zrobić, aby rozpocząć procedurę otrzymania gwarancji?

W pierwszej kolejności zainteresowany przedsiębiorca powinien skontaktować się z przedstawicielem ubezpieczyciela i złożyć wypełnione zlecenie gwarancji. Nasz przedstawiciel udzieli wszelkiego wsparcia, w celu wypełnienia zlecenia gwarancji oraz przygotowania dokumentów niezbędnych do otrzymania gwarancji.

19. Jakie dokumenty są niezbędne do otrzymania gwarancji?

Wraz ze zleceniem gwarancji przedsiębiorca powinien złożyć następujące dokumenty niezbędne do oceny ryzyka:

  • dokumenty rejestrowe firmy
  • sprawozdania finansowe firmy za okres 3 ostatnich lat obrotowych plus dokument finansowy za poprzedni kwartał (np. sprawozdanie F01)
  • zaświadczenia ZUS i US nie starsze niż 3 miesiące
  • specyfikację przetargową lub kopię kontraktu, do którego odnosi się gwarancja
  • inne, które mogą być niezbędne w indywidualnych przypadkach.
  • Napisz lub zadzwoń do nas, a otrzymasz indywidualną i profesjonalną ofertę.

    Tel. 501 945 582

    NASI PARTNERZY

    Kontakt

    UBEZPIECZENIA-ERGO

    Doradca ubezpieczeniowy: Anna Pietrzak

    Adres:Orzesze 43-180 ul. Laurowa 2
    www.www.ubezpieczenia-ergo.pl
    Telefon: +48 501 945 582
    E-mail: biuro@ubezpieczenia-ergo.pl